Cumhurbaşkanlığı klasik türk müziği korosu-Rast getirüp fend ile seyritdi hümayı/Kar-ı natık
Rast getirip fend ile seyretti hümayî
Düştü o dem hâtıra bir beste Rehavi
Şûle gerek nağme-i Nikriz'e girerken
Vardı gönül Pençgâh'e etti kararı
Anda durup eyledi Mahur'u temaşa
Düm de re lel lâ ile gösterdi Neva'yı
Şevk ile Uşşak'a varıp bu dil-i mecnun
Eyledi tanbur ile bir nağme Beyati
Sonra Nişabur'a kadem bastı o yerde
Semt-i Nihavend'den alıp ol mehitabı
Bu gece ah-u figanım çıktı Nühüft'e
Vakt-ı Saba'ya varınca sardı miyanı
Etti gönül çare eknun Çarigah okundu
Aldı ele nâyı hemen tuttu Dügâh'ı
Saydı Hüseyni'de tamam nağmeyi bir bir
Eyliyecek sazı eda devr-i Hisar'ı
Oldu Muhayye o güzel başladı cevre
Buselik için eyliyecek gizli niyazı
Küy-i Hicaz'e varı ben payına düştüm
Etti o Şehnaz ile bir kere nigâhı
Rahatülrevah ile kıldı bana manendi izzet
Bir kere koyvermedi ol Bestenigâr'ı
Şevk-i Irak'la verilen nağmeye revnak
Evç ile etti gönül tamam makamı
ファスル(古典組曲)は爛熟期オスマン文化の粋のような形式である。混声合唱の陰影に富んだ表情が実に素晴らしい。ユニゾンで動くメリスマティックな合唱(西洋的では絶対にない)を中心に、トルコ古典楽器の総出演。間に各楽器ごとのタクシーム(即興)も挿まれる。このジャンルは欧米盤ではUnesco位にしか見当たらないが、トルコでは10枚位のシリーズで幾つも出ている。まだまだオスマン帝国時代に生まれた人も多いトルコでは、年輩を中心に根強い人気があるのだろう。この盤は作曲家別シリーズの1枚で、19世紀の大作曲家イスマイル・デデ・エフェンディの作品。優美で感傷的な3拍子の佳曲Yine Bir Gur Nihalを初め、極めつけの名演。
混声大合唱による作曲家別古典音楽の10枚シリーズの1枚。ビザンティン音楽にも似た柔らかく幽玄な音の動きを、民族オーケストラ(西洋楽器、トルコ楽器混成)がユニゾンで静かに支えています。なんとも言えず「トルコ的」としか言い様のない微妙な美しさ。どんどん旋法が移り変わる歌唱の内に、それぞれの旋法の名前(Rast~Pencugah~Mahur~Bayati~Nihavend等)を詠み込んでいく一曲目や、ラスト旋法の美しいシャルク「Yine Bir Gur-Nihal」は特に聞きどころ。
最近のコメント